Chia frø glutenfri vegan økologisk 500g Sana Bona

Ingredienser:

Chia frø* fra Mexico

*fra økologisk landbruk

139.90 kr.
(Inkludert moms)
10100422
+

Chia frø er det nye superfrøet

Stikkord er svært høyt innhold av omega-3 fettsyrer, høyt kalkinnhold og godt for magen

Om Sana Bona chiafrø:
Chia er et frø fra Mexico, som Aztekerne livnærte seg på i det 12.-16. århundre og som er like populært i Mexico i dag. Chiafrøene er en av de rikeste omega-3 kildene fra planteriket og inneholder mer flerumettet fett enn i linfrø. Frøene inneholder en rekke mineraler, og er særlig rikt på kalsium, jern, magnesium og sink. 2 ss. chia frø kan måle seg med kalkinnholdet i flere glass melk. Chia inneholder 583 mg kalsium pr 100 gram (gjennomsnittsverdi). Dette er fint å ta dersom man ikke drikker melk eller spiser melkeprodukter

Chiafrø har også et høyt innhold av protein og inneholder alle de livsnødvendige aminosyrene vi trenger. Chiafrø blir derfor et fullverdig protein.
Chia er et slimdannende frø, slik som linfrø. Dette kan være fordelaktig på flere måter: Chia og linfrø kan erstatte hverandre i retter. Hvis du har diare eller er dårlig i magen kan du avhjelpe tarmen ved å spise chiafrø. Chiafrøene vil suge opp væske og regulere magen

Egenskaper ved chiafrø:
Chiafrø er en svært god kilde til omega 3 fettsyrer sammenliknet med andre frø og matvarer. Se følgende tabell:
Innhold av omega-3 fettsyrer:
Chiafrø: 62,3 %
Linfrø: 54,6 %
Gresskarkjerner: 15 %
Soyabønner: 15 %
Valnøtter 5 %

2 ss. av chiafrø inneholder mer omega-3 enn en hel laksefilet. Chia frø er en av planterikets beste omega-3 kilder

Chiafrø gjør at blodsukkeret ikke stiger så fort. Opptaket av karbohydrater forsinkes ved at det i tarmen blir en slags 'slimbarriere' å komme igjennom. Frøene svulmer opp og vil ta en del plass i mage/tarmsystemet. Det kan gi en metthetsfølelse, som kan være gunstig hvis du skal legge opp et kosthold for å gå ned i vekt

Spesielle opplysninger:
Chia kan ha kryssallergi med peanøtt og sesamfrø. Chiafrø ble 15 juli 2009 godkjent som mat i EU. Godkjennelsen gjelder chiafrø som max 5% i brødblandinger. Fortatt pågår det allergi testing av Chia frø i EU. Vi gjør oppmerksompå at peanøtt- og sesamallergikere kan kryssreagere med chiafrø

Hvordan chiafrø kan brukes:
Chiafrø kan spises som de er eller spires. Det beste er å knuse frøene så mye som mulig for å få mest mulig tilgang på det sunne fettet i frøene. Frøene kan knuses i en blender, kaffekvern eller morter

Putt dem i din frokostblanding, ha det over frokostgrøt, legg de under pålegg på brødskiven, ha det i yoghurt sammen med andre nøtter og frø, putt de inni vaffelrøre (vil tykne røren), ha det i brød og rundstykker eller annen bakst. Ha det i smoothies, lag godterikuler med chiafrø inni eller bak chiamuffins

Forøvrig lages det en egen helsedrikk med chiafrø i Mexico, der chiafrø blandes med lime/sitronsaft til en geleakatig drikk

Når du skal spise chiafrø er det viktig å tilføre vann. Chia frø har den evne at de suger til seg 7 ganger sin egenvekt i væske. Det er best å la frøene svelle i en krukke og ikke inni magen din. Unntaket er om du maler de og bruker det i bakst

Chiafrø har nesten ingen smak og kan tilsettes de fleste retter. Chiafrø kan spires som karse